2019-03-07

Unikalny design w zaawansowanych technologicznie produktach, czyli polski rynek mody

Polski rynek mody należy do najbardziej perspektywicznych oraz największych rynków w Europie. Obecnie plasuje się na drugim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Polska znajduje się także na 16. miejscu pośród największych eksporterów, a rodzime produkty kupowane są m.in. przez międzynarodowe sieci handlowe. Do najszybciej rozwijających się kategorii produktowych zalicza się zaawansowaną technologicznie odzież sportową, bieliznę z segmentu premium, a także dodatki odzieżowe.

Polska branża mody nabiera coraz większego znaczenia gospodarczego, a jej rozwój coraz większego tempa. Obecna dynamika polskiego rynku odzieżowo-obuwniczego będzie utrzymywać się na poziomie powyżej 5% do końca 2020 r. Według prognoz, wartość polskiego rynku modowego w 2022 roku przekroczy 43 mld zł (10 mld EUR), co przełoży się na podwojenie wartości w ciągu ostatniej dekady. Intensywny rozwój branży wspierany jest przez nowatorskie rozwiązania e-commerce, aktywnie wprowadzane przez polskich producentów.

Nowe technologie i innowacje produktowe
Rynek mody w Polsce coraz bardziej dywersyfikuje kategorie oferowanych produktów. Coraz bardziej rozpoznawalną kategorią produktową polskiej branży odzieżowej staje się specjalistyczna odzież sportowa oraz bielizna termoaktywna. Wartość rynku tej kategorii w Polsce szacuje się już na ponad 465 mld zł (2 mld EUR). Bardzo ważną kategorią polskiego sektora odzieżowego, poza dominującą konfekcją damską, pozostaje także specjalistyczna odzież robocza, obejmującą w szczególności ochronne ubiory dla strażaków, górników czy mechaników, a także uniformy korporacyjne. W obu kategoriach wykorzystywane są innowacyjne, zaawansowane surowce i materiały oferowane przez polskich producentów. Polski przemysł tekstylny wprowadza szereg nowości technologicznych na światowym poziomie. Oferta polskich firm produkujących tkaniny i materiały obejmuje m.in. szeroką gamę zmodyfikowanych naturalnych surowców włókienniczych, nowej generacji włókien sztucznych i syntetycznych, a także szereg procesów uszlachetniania, jak np. inkorporowanie w strukturę włókien substancji zmieniających ich pierwotne właściwości czy odzież drukowana metodą bezpośredniego cyfrowego druku. Polscy producenci odzieży oferują szereg inteligentnych produktów odzieżowych (smart oraz inteligence clothes) o bardzo atrakcyjnym i kreatywnym design, które z powodzeniem podbijają rynki międzynarodowe.

Polska liderem w produkcji obuwia oraz biżuterii
Bardzo silną kategorią eksportową jest także obuwie. Polska znajduje się obecnie na czwartym miejscu wśród producentów butów w Europie. Jest to zasługa zarówno wielkości produkcji, jak i wdrożeń technologicznych w procesie produkcyjnym oraz sprzedażowym. Polskie marki obuwnicze rozwijają się nie tylko w Europie, ale również w takich krajach, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuwejt, Arabia Saudyjska czy Katar.

Polska jest także potentatem w produkcji biżuterii srebrnej oraz wyrobów z bursztynu. Produkty te są niekwestionowanym symbolem polskiego przemysłu jubilerskiego, który łączy obecnie nowe technologie przemysłowe z tradycyjnym rzemiosłem, starymi technikami oraz ręczną pracą wykwalifikowanych rzemieślników. Większość produkcji biżuterii jest przeznaczona na eksport. Polski udział w globalnym rynku szacowany jest na blisko 70%. Polską biżuterię sprzedaje się w ponad 80 krajach na całym świecie, głównie w Azji, USA i Unii Europejskiej.

Więcej informacji na temat sektora polskiej mody oraz branżowego programu promocji BRAND: fashion.trade.gov.pl