Informatyczne systemy do zarządzania dla branży odzieżowej

Marek Durski
Rozmawiamy z Markiem Durskim - Dyrektorem Generalnym i właścicielem OrderSoft. Głównym projektantem autorskich rozwiązań: A posteriori - system klasy Business Intelligence oraz ApoNet - system Pulpitów Menadżerskich. Od kilku lat specjalizującym się również w analizie procesów biznesowych oraz wyliczaniu zwrotu z inwestycji w systemy informatyczne (ROI).

Co skłoniło firmę OrderSoft do zajęcia się systemami informatycznymi dla branży odzieżowej?
Branża odzieżowa stała się nam szczególnie bliska, w momencie pozyskania pierwszego Klienta, z którym owocnie współpracujemy już od ponad 5 lat. Kolejni branżowi Klienci sprawili, że naturalnym procesem stała się nasza specjalizacja, ponieważ doskonale poznaliśmy specyfikę tych firm oraz zyskaliśmy cenne doświadczenie.

Specyfika? Przecież przedsiębiorstwa działające w tej branży bywają bardzo odmiennie.
Zgadza się. Są firmy projektujące odzież i aktywnie kształtujące swoją markę. Są też przedsiębiorstwa handlujące wieloma obcymi markami. Są nastawione na sprzedaż detaliczną lub hurtową. My oferujemy systemy modułowe - wspieramy zarządzanie projektowaniem kolekcji, kontrolowanie produkcji na Dalekim Wschodzie, kontraktacje, logistykę, sprzedaż detaliczną czy zarządzanie programami lojalnościowymi. Nasi Klienci wybierają te moduły systemów, które aktualnie dotyczą ich działalności. Mają przy tym pewność, że jeśli postanowią rozszerzyć swoją działalność, system informatyczny nie będzie ich ograniczał.

Pozostają jeszcze dziedziny standardowe, np. księgowość.
Oczywiście, każda z firm wystawia faktury, prowadzi magazyn, księgowość czy też nalicza wynagrodzenia pracowników. Te moduły to jądro całości systemu. Jednak bez specjalistycznych rozwiązań nie będą posiadały wyjątkowej wartości dla przedsiębiorstw odzieżowych.

Na co zwracają uwagę Klienci wybierający system informatyczny?
Właśnie na specyfikę branżową. Często posiadają całkiem sprawne systemy ERP, ale one nie chronią ich przed problemami charakterystycznymi dla branży. Zapanowanie nad projektowaniem kolekcji to naprawdę trudny temat - trzeba przecież dobrać rozmiary, kolorystykę, wykonać prototyp, tagi, metki, często przeprowadzić dość złożone testy jakościowe oraz pokonać jeszcze wiele innych etapów. Także w sklepach nie wystarczy sprawnie prowadzona sprzedaż - konieczne są transakcje wymiany towaru na inny, sprawna reklamacja czy efektywny system lojalnościowy.

W ostatnich latach branża przeżywała trudny okres. Czy to zmieniło te wymagania?
W ciągu ostatnich dwóch lat wśród naszych Klientów zauważalna stała się tendencja do optymalizacji procesów. Dostrzegamy zwiększone oczekiwania w zakresie automatyzacji działań, które system może sam wykonywać. Prostym przykładem jest nadzór nad dostawami, gdzie system może automatycznie przypominać dostawcom o planowanych terminach dostarczania. Także w zakresie wspomagania windykacji zastosowanie automatycznych procesów powoduje skrócenie przeterminowania o 6 - 7 dni.

Czy wdrożenie nowego systemu informatycznego jest skomplikowane?
Proces wdrożenia jest zawsze nadzorowany przez naszych konsultantów. Pracownicy Klientów otrzymują konkretne zadania i pomoc w ich realizacji. Równocześnie są organizowane spotkania kontrolne z zarządem. Duży nacisk kładziemy na szkolenia użytkowników. Całość procesu jest podzielona na etapy i nie stanowi trudności, jednak oczywiście okresowo występują również dodatkowe obowiązki.

Szeroki zakres systemu, wdrożenie, specjalistyczne moduły... - to musi bardzo dużo kosztować.
Dobre rozwiązanie wcale nie musi być drogie. System zbudowany jest z modułów, dzięki czemu oszczędzamy, ponieważ kupujemy tylko te funkcje, które są nam na daną chwilę potrzebne, a w przypadku rozwoju działalności możemy w każdej chwili rozszerzyć nasze rozwiązanie o dowolny moduł funkcjonalności. Chciałbym również podkreślić, że OrderSoft jest producentem własnego rozwiązania klasy Business Intelligence - systemu „A posteriori”, który jest obecnie najtańszym na rynku rozwiązaniem tej klasy. Dzięki temu zaawansowane analizy biznesowe dotyczące wszystkich aspektów w firmie są dostępne już od kilku tysięcy złotych. A inwestycja w takie narzędzia naprawdę bardzo szybko się zwraca.

Ale nie uwierzę, że zakup jest opłacalny dla każdej firmy.
To czy zakup systemu jest opłacalny analizujemy przed podjęciem przez firmę decyzji o rozpoczęciu inwestycji. Wykonujemy tzw. analizę procesów Flow&Drip, w której analizujemy główne działania firmy, np. proces składania zamówień przez sklepy. Podczas takiej analizy omawiamy z pracownikami kwestie związane z usprawnieniem tych elementów i ich automatyzacją. Usprawnienia mogą chociażby zaoszczędzić czas pracowników, to z kolei można przełożyć na pieniądze. W efekcie, jeszcze przed decyzją Klient otrzymuje informację o kosztach systemu i o finansowych korzyściach z jego stosowania. Jesteśmy zwolennikami inwestycyjnego podejścia do systemów informatycznych - jego zakup ma sens tylko przy korzystnym zwrocie z poniesionych nakładów.

Ostatnio wprowadziliście do oferty system wizualizacji danych w formie Pulpitów Menadżerskich.
Staramy się rozszerzać naszą ofertę zgodnie z oczekiwaniami naszych Klientów i rynku. Pulpity Menadżerskie mają za zadanie wizualizować najważniejsze i kompletne informacje o firmie w przejrzystych tabelach, wykresach czy licznikach. Dodatkowym atutem tego systemu jest możliwość autoryzowanego udostępniania danych partnerom naszych Klientów, również w graficznie atrakcyjnej formie i oczywiście w zakresie ich dotyczącym. Każdy z odbiorców firmy może się zalogować na indywidualną stronę, na której mogą znaleźć dokonane przez siebie zakupy, złożone zamówienia czy aktualny stan rozliczeń. Jest to najnowszy trend wśród rozwiązań informatycznych.


OrderSoft jest firmą konsultingową, specjalizującą się we wdrożeniach systemów informatycznych dla branży odzieżowej. Ponadto, jest producentem nowatorskich rozwiązań analitycznych: A posteriori oraz ApoNet. OrderSoft od 15 lat jest jednym z czołowych Partnerów Comarch S.A. Więcej informacji na www.ordersoft.pl oraz www.aposteriori.pl