2012-01-17

24 godziny z życia pracującego mężczyzny

Calamar
Hattric
camel active

W dzisiejszych czasach mężczyzna coraz więcej czasu poświęca na pracę zawodową, która wypełnia mu większą część doby. Aby osiągnąć sukces i systematycznie awansować nie wystarczy już tylko dyplom dobrej uczelni i znajomość kilku języków obcych. Liczy się jeszcze to „coś”, co mężczyzna może wyrazić poprzez starannie dobrany, przemyślany ubiór. Ale nie może przy tym zapominać o zasadach tzw. „dress cod’u” dotyczących doboru poszczególnych elementów ubioru do konkretnej sytuacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku wykonywania zawodu biznesmena. Wówczas to, obok fachowości i kompetencji, liczy się i jest oceniany także wygląd wpływający na ogólny wizerunek i postrzeganie osoby. Dobrze lub źle dopasowane fasony, kolory, jak również dodatki w stroju mężczyzny mogą przynieść mu zyski albo zaprzepaścić szansę na podpisanie intratnego kontraktu. W tegorocznym okresie zimowym może on wyróżnić się na plus i zabłysnąć w towarzystwie wzbogacając swoją garderobę o prawdziwe gwiazdy sezonu.

Całodziennym służbowym ubiorem męskim jest garnitur. Najlepiej wełniany lub z domieszką innych włókien. Zawsze najlepszej jakości na jaką może pozwolić sobie mężczyzna w danej chwili. W ciągu dnia najbardziej sprawdzają się tkaniny gładkie albo dyskretnie deseniowane, np. w prążki. Klasycznym rozwiązaniem jest ubranie zapinane na jeden bądź dwa guziki. Ważne, aby garnitur był dopasowany do sylwetki - nie za luźny i nie za wąski, dający komfort i dobre samopoczucie wpływające na samoocenę. Zarówno marynarka, jak i spodnie powinny sprawiać wrażenie, że były szyte na miarę. W tym sezonie hitem jest garnitur zapinany na 3 guziki, o zmodernizowanej linii blisko ciała. Kolory? Grafit, grafit wpadający w czarny, granat. Do garnituru na co dzień najlepiej wybrać koszulę białą, niebieską lub delikatnie pastelową z kołnierzykiem klasycznym albo włoskim. W grę wchodzą też delikatne desenie, prążki, kratki. Kropka nad „i” w takim wizerunku to krawat - gładki lub dyskretnie deseniowany, umiarkowanie lśniący. W identycznym kolorze co koszula lub z nią kontrastujący. Chłodne miesiące wymuszają zakup kurtki lub płaszcza. W wersji biznesowej najlepiej sprawdzają się klasyczne - wełniane, gładkie albo deseniowane, np. w jodełkę lub kratkę, szare, grafitowe, granatowe albo czarne.

W życiu biznesmena zdarzają się chwile, gdy musi prezentować się nienagannie również późnym wieczorem. Prezentacje, gale, biznesowe kolacje wymagają szczególnej oprawy w postaci czarnego garnituru, najlepiej wyglądającego w towarzystwie białej koszuli i jedwabnego krawata. Czasem niezbędny jest smoking. Wymaga on specjalnej koszuli z wykładanym kołnierzykiem oraz muszki i pasa hiszpańskiego, które na ogół występują w komplecie. Zimą nieodzowny jest płaszcz utrzymany w klasycznym fasonie, w odcieniu czarnym, grafitowym albo granatowym, najlepiej wełniany albo kaszmirowy.

Na późne, mniej zobowiązujące popołudnie idealny dla biznesmena będzie ubiór w stylu nazywanym przez znawców tematu Business Casual. Mężczyzna może wówczas zrezygnować z klasycznego garnituru i krawata na rzecz zestawu złożonego z marynarki (np. kraciastej z bardzo modnymi teraz łatami na łokciach) i wąskich spodni wykończonych mankietami. Do tego koszula z kołnierzykiem zapinanym na guziczki. Pod marynarkę można założyć kamizelkę, która obecnie jest hitem sezonu. Uszyta ze sztruksu albo flaneli w intensywnym kolorze będzie stanowić idealne dopełnienie marynarki. Najmodniejsza obecnie wersja - wykonany z wełny lub mieszanki wełny z kaszmirem. Może mieć podszewkę z tkaniny w kontrastującym kolorze oraz klapy z innego materiału i łaty na łokciach. W sytuacjach półoficjalnych najlepiej sprawdzają się spodnie klasyczne - o prostych nogawkach, uszyte z wełny albo mieszanek wełny z innymi włóknami (Hattric). Zamiennik dla marynarki może stanowić dobrej jakości sweter, najlepiej z dekoltem wyciętym w serek, który mężczyzna założy na koszulę lub koszulkę polo.

Warto pamiętać, że poważny biznesmen nawet w czasie wolnym od pracy prezentuje się perfekcyjnie, ale i... ciekawie. Znawcy tematu zalecają, aby odzież biznesmena utrzymana w stylu casual była jak najwyższej jakości, co świadczyć będzie o jego statusie społecznym i materialnym. Bardzo ważnym elementem jego garderoby na czas wolny, oprócz markowych marynarek, spodni, koszul oraz swetrów powinny być dodatki dodające smaczku oraz podkreślające charakter mężczyzny z klasą. Dlatego na luźne spotkanie w gronie kolegów z pracy mężczyzna może pozwolić sobie na klasyczne dżinsy (Hattric), a w wersji bardziej stylowej może wybrać sztruksy (Hattric). Z kolei propozycją na wyjazd za miasto może być ubiór warstwowy, złożony z kurtki woskowanej, mięsistego swetra (Calamar), T-shirta (camel active) i dopasowanych spodni. Alternatywa? Na przykład wielofunkcyjna kurtka zestawiona z koszulą i modnie podwiniętymi spodniami. A na wielkomiejskie spotkanie w pubie - kurtka skórzana (Calamar) albo watowana zestawiona z kamizelką. Do tego sweter w stylu norweskim (Calamar) albo sweter w surowym charakterze (camel active) i sztruksy. Na chłody przyda się też szalik i czapka (camel active).

Krenig

Bez względu na okoliczność, biznesmen nie może obyć się bez szeregu akcesoriów. W pracy będzie to przede wszystkim skórzana teczka, organizer i etui na laptop, w podróży - walizka i futerał na garnitur, a w czasie wolnym od pracy - portfel, etui na karty kredytowe bądź portmonetka na drobne monety (Krenig). Akcesoria biznesmena powinna charakteryzować dyskretna elegancja oraz oszczędność pod względem stylistycznym i kolorystycznym. W przypadku dodatków najlepiej sprawdzają się wyroby najwyższej jakości, w stonowanych kolorach, najlepiej w wersji matowej i z minimalną ilością elementów, np. okuć i sprzączek.

Zasady wcześniej już przywoływanego dress codu mówią też o tym, że ubiór biznesmena zmienia się w zależności od wykonywanego zawodu. I tak, ubranie prezesa poważnej firmy będzie się odznaczało powagą i konserwatyzmem przejawiającym się m.in. w tradycyjnych krojach garniturów, doborze spokojnej kolorystyki, wyborze marek z najwyższej półki. Z kolei ubranie prawnika, oczywiście nadal zachowane w kanonach mody klasycznej i odznaczającej się niebywałą jakością, może być wzbogacone o przyciągające wzrok dodatki, np. interesujący kolor krawata czy ciekawe spinki, świadczące o indywidualizmie noszącej je osoby. Natomiast właściciel agencji reklamowej już może pozwolić sobie na lekką ekstrawagancję w stroju, która będzie świadczyć o jego kreatywności.