2012-04-05

3 lata istnienia FashionPhilosophy Fashion Week Poland

FashionPhilosophy Fashion Week Poland nie trwa tylko 10 dni w roku. Co udało się osiągnąć organizatorom przez 3 lata istnienia imprezy promującej polską modę? Należy na początku zauważyć, że przez 7 sezonów udało się wytworzyć swoisty trend na modę oraz regularność tworzenia kolekcji przez projektantów. W 2009 roku, gdy FashionPhilosophy Fashion Week Poland debiutował, w Polsce nie funkcjonowały na taką skalę SHOWROOMY i MULTIBRANDY oferujące polskie projekty. Niewątpliwy wkład dla ich popularyzacji ma łódzka impreza. Wcześniej na rynku istniało jedynie kilkanaście nazwisk, których twórczość odbierana była jako swoisty produkt luksusowy. Obecnie moda stała się bardziej dostępna i uniwersalna, przez co hermetyczny rynek mody ewoluuje w kierunku światowych trendów projektowania i możliwości czerpania zysków z tej sfery.

Mówiąc o międzynarodowym charakterze FashionPhilosphy należy przede wszystkim zauważyć możliwości jakie daje udział w wydarzeniu. Dzięki umowom partnerskim Fashion Week Poland z zagranicznymi imprezami mody, najzdolniejsi polscy designerzy pokazują swoje projekty w Portugalii, Niemczech, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji i Ukrainie. Już po pierwszej edycji FWP w 2009 roku, finalistka konkursu Złota Nitka - Olga Szynkarczuk została zaproszona na prestiżowe targi Who’s Next w Paryżu. W tym samym roku projektanci z grupy MMC Design Studio w trakcie Volvo Moscow Fashion Week mieli okazję zaprezentowania własnej kolekcji. Pokaz ten był konsekwencją wieloletniej współpracy biura FasfionPhilosophy Fashion Week Poland z organizatorami tej czołowej rosyjskiej imprezy.

Irmina Kubiak, Tiao Miranda (Moda Lisboa)
i Kenzo Takada

Od pierwszej edycji polskiego tygodnia mody aktywnie trwa współpraca z Moda Lisboa Fashion Week w Portugalii. Tradycją stała się już obecność portugalskich designerów podczas polskiej edycji i analogicznie polskich projektantów w Portugalii. Podczas Moda Lisboa Fashion Week swoje kolekcje pokazali m.in. Łukasz Jemioł i Dawid Tomaszewski, a w marcu tego roku swoją kolekcję zaprezentował Piotr Drzał.

W ubiegłym roku podczas Mercedes Benz Fashion Week w Berlinie w Glass Haus Arena odbyły się pokazy Jagody Piekarskiej i Hyakinth. W tym samym czasie w głównej lokacji Berlin Fashion Week, przy Bramie Brandenburskiej, odbył się pokaz Dawida Tomaszewskiego. W showroomach pojawili się Sylwia Rochala i Maldoror.

Wśród partnerów łódzkiej imprezy jest również obecny Lviv Fashion Week, który gościł Natashę Pavluchenko oraz duet Bohoboco.

W 2011 roku zarząd targów Igedo Dusseldorf i przedstawiciele Fashion Week Poland podpisali list intencyjny o współpracy, w efekcie czego dwa razy do roku w ramach Style Project polscy projektanci mają możliwość zaprezentowania swoich kolekcji. W roku 2011 podczas targów IGEDO Signatures Dusseldorf zaprezentowali się: Aleksandra Kmiecik, Aga Pou, Monika Jaworska, Julia Zaremba, a w pokazie specjalnym Dawid Tomaszewski. Kolejna edycja zaowocowała Dniem Polskim (5.02.2012) i prezentacją 4 polskich kolekcji autorstwa Aleksandry Kmiecik i Anny Dudzińskaj, marki Blessus oraz Mility Nikonorov, zaś wieczorny pokaz kolekcji Natalii Jaroszewskiej był najważniejszym podczas tego specjalnego wydarzenia dedykowanego dla FWP w trakcie drugiego dnia IGEDO Signatures.

Projekty Agaty Wojtkiewicz, Natalii Jaroszewskiej i Maldoror zostały zauważone podczas 4. edycji FashionPhilosphy przez Marię Oberfrank z MQ Vienna Fashion Week, co zaowocowało zaproszeniem projektantek do Wiednia i pokazami w ramach austriackiego Tygodnia Mody (09.2011).

Agata Wojtkiewicz we wrześniu 2011 odwiedziła też London Design Festival w ramach pobytu studyjnego dla laureatów międzynarodowego konkursu Young Creative Entrpreneur - Design and Fashion Award 2011. Wyjazd był konsekwencją wygranej w konkursie Young Creative Enterpreneur organizowanego przez British Council.

Artykuły i relacje na temat polskich projektantów w zagranicznych mediach z całego świata, tj. międzynarodowe wydania ELLE, Zink Magazine z Nowego Jorku, Fashion Insider, portugalskiego Hitmag, Stylus, Men’s Health przestały być rzadkością. Regularnymi stały się publikacje w jednym z najważniejszych tytułów w branży - COLLEZZIONI. Żadna z imprez organizowanych w naszym kraju nie przyciąga w jednym czasie i miejscu takiej ilości prasy zagranicznej i nie kumuluje takiej ilości publikacji w mediach zagranicznych.

FashionPhilosophy kierunkuje rynek mody, jak również umożliwia młodym projektantom start na arenie międzynarodowej. Impreza z sezonu na sezon zyskuje coraz większą popularność i jest jednym z kluczowych wydarzeń wpisujących się w strategię marki „Łódź, miasto przemysłów kreatywnych”.

Najbliższa 6. edycja FashionPhilosophy FASHION WEEK POLAND już w dniach 18-22.04.2012 r. Więcej na: www.fashionweek.pl