Jeans - jesień 2008
Producenci jeansu odchodzą od wcześniejszych inspiracji, okresów pierwszych ruchów estetycznych, tworząc jesienne kolekcje, które można ująć w kilku tendencjach.

Fashion. Powrót do elegancji, inspiracje londyńską sceną muzyczną i sztuką oraz stylem życia subkultur, takich jak riders czy bikers. Ikonami tego stylu są Brigitte Bardot, Anita Palenberg, Jane Birkin, Kate Moss, Frida Kahlo, Georgia O’Keefe, Gogol Bordello, Bianca Jagger. W kolorystyce dominują sprane lub jednolite odcienie czerni, węgla, miękkie szarości, ciepłe brązy, czerwień, tony szaro - niebieskie, klasyczny blue i śnieżna biel. Charakter kolekcji wydobyty jest poprzez użycie odpowiednich tkanin, jak ciemny denim z żywicą, pokryty srebrem i złotem denim w wersji stretch, denim z cekinami, stonewash, natryskiwane przebarwienia. Odnajdziemy tu połyskujące, dobrze dopasowane jeasny, spodnie typu jodhpurs, szerokie nogawki, biodrówki, spodnie 3/4 długości, dopasowane spodnie stretch o wysokiej talii, szczupłe marynarki, „skurczone” kurtki, linię kroju o wąskich ramionach, mankiety, połączenie luźnego z dopasowanym, wysokie kołnierze, dodatki wykonane ręcznie, zabawę elementami konstrukcyjnymi, grube szwy, dopracowane detale przednich kieszeni, kieszenie na monety, zamki, dziury i przetarcia na kolanach, łaty, ręczne wykończenia. Temat ten znalazł się w kolekcjach Replay, 7 for All Mankind, Parasuco Cult, DKNY Jeans, Pee Jeans Street.

Nowa klasyka. Inspiracje okresem przed industrialnym kontrastują z nowoczesnością i użytkowością. Połączenie elementów charakterystycznych dla odzieży roboczej z inspiracją górską, narciarstwem, polowaniem, strzelaniem i wędkarstwem. Dominuje kolor indigo z odcieniami szarości i zielonymi półtonami, ciemny burgund, stalowa szarość, blue, czerń, błękit i granat. Określonego stylu nadają tkaniny diagonalne i denim z bawełny organicznej, jersey, nierówności w splotach tkanin, miękki sztywny denim, grubości 11-12 oz, strech, szczotkowany denim, włoski kaszmir - denim. Producenci wprowadzają nowe pomysły na znakowanie odzieży, odchodzą od tradycyjnych pięcio-kieszeniówek, pokazują nowe efekty prania jeansu - prostsze, o minimalnym podniszczeniu. Kształt spodni luźny szczupły anti-fit, bardzo dopasowany i „chudy”, boot cut, anti-fit o wysokiej talii, szerokie nogawki. W kontraście występują spodnie typu chino i combat o wielofunkcyjnych kieszeniach. W wykończeniach odnajdziemy nowe pomysły na hafty oraz przeszycia na kieszeniach, aksamitne lamówki, zapięcia na hak, trójigłowe szwy, ciekawe detale w szlufkach, grafikę i naszywki inspirowane klubami. Uzupełnieniem są kurtki typu 2 w 1, dwustronne flanelowe marynarki i koszule, dwurzędowe płaszcze marynarskie, trencze, dzianina Basic, ciężkie nordyckie swetry. Ten trend nowej klasyki pojawia się w kolekcjach Good Society, Big Star, Meltin’Pot, Bogner Jeans, Lee Cooper.

Lata 70. Metamorfozy, wolność, sport, romans i rock’n’roll, inspiracje subkulturą preppy i rockowym klimatem lat 70. Ikoną tego stylu jest Glenn Barr. Kolorystyka przekazuje atmosferę okresu poprzez typowe dla tego czasu odcienie błękitu, granatu, indigo, zieleni, szarości i czerni, dotyczy zarówno tkanin sztruksowych, jak i denimu. Kolekcje przejmują z lat 70. styl college z jego praktycznością, funkcjonalnością i formalnym charakterem. Krój spodni może być luźniejszy (a’la Marlena Dietrich) lub bardziej dopasowany (typu marchewka), pojawiają się również nowe chłopięce kroje lub dopasowane i o wysokiej talii. Dopełnieniem są inspiracje autentycznym sposobem prania denimu z tego okresu, stonewash, załamania w tkaninie, nowe nity i guziki, mocne, widoczne szwy, surowe suwaki, skórzane detale i ćwieki, a także krótkie jeansowe kurtki i nadruki w klimacie lat 50., patchwork, połysk i cekiny, czerwone akcenty na szwach, sprane kraty. Ten styl, delikatnie vintage, możemy znaleźć w kolekcjach Gas, Gang,Only, Wrangler i Fornarina.

Zużyte i zniszczone. Podróż w czasie do kolekcji lat 20., do Wenecji i długich weekendów, połączenie nowoczesnej technologii i vintage. Pojawiają się odcienie czerwieni, pudrowych bieli, żywej zieleni, wymytych odcieni błękitu, a także barwy żółte i magenta. Uzupełnieniem są wysokiej jakości bawełny, denim stretch, wykończenia połyskujące i metaliczne, aksamit, sztruks, gabardyna, nylon i lekkie wełny. Nacisk położony jest na aspekt techniczny i detale konstrukcyjne. Krój spodni sięga zarówno do dopasowanych form z lat 60., jak i luźniejszych z lat 70. - do wysokiej talii bądź biodrówek. Prania i przetarcia, wyświecona czerń, wykończenia grunge, efekty połyskującej żywicy, trwałe zagniecenia. Taki klimat pojawia się w kolekcjach DDL, LTB, Mavi, G-Star.

Post Punk. Ikonowy klimat lat 60., slogany i obrazowość tego okresu, inspiracje ruchem punkowym, sztuką performance, apokalipsą i poezją. Ikonami tego stylu mogą być Damien Hirst, Barbara Kruger. Intensywna kolorystyka w bielach, czerniach, czerwieniach z metalicznymi rozbłyskami podkreślona jest powlekanym denimem o nowych wykończeniach i agresywnym praniu. Całość tworzy autentyczny klimat vintage. Pojawia się nowy krój spodni o luźnej górze i wąskich nogawkach, występuje również krój o wysokiej talii, połączony z luźnymi, obszernymi swetrami jersey i topami o kanciastych, opadających ramionach. Smaku dodają brytyjskie motywy heraldyczne, militarne naszywki, ciężkie suwaki zapinające kieszenie cargo, łaty na kolanach. Ten najbardziej awangardowy klimat odnajdziemy w kolekcjach JC Denim, 1921, Nobody.

Opracowanie: Karolina Rutkowska
Materiały źródłowe: Sportswear International
foto: g star