Targi Mody - Poznań - Jesień 2008

4 września zakończyły się największe w Polsce targi mody. Przez trzy dni (2-4.09.2008 r.) Poznań żył modą. Podczas pięciu wydarzeń targowych (Targi Tkanin, Odzieży i Dodatków Tex-Style, Salonów Kontraktacji: Next Season, Body Style i Special Days oraz Targów Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych) na stoiskach wystawców oraz podczas pokazów mody zaprezentowanych zostało ponad 700 marek odzieży damskiej, męskiej, dziecięcej, mody okazjonalnej, bielizny i mody plażowej oraz szerokie spektrum obuwia, odzieży i galanterii skórzanej, a także akcesoriów, dodatków i biżuterii. Wystawcy oferowali również tkaniny, dzianiny, dodatki krawieckie i pasmanteryjne, elementy wyposażenia sklepów, nowe wzory skór, dodatków obuwniczych i kaletniczych, jak również nowości w maszynach dla branży odzieżowej i obuwniczo-skórzanej.

Targi odwiedziło blisko 9.000 gości z 24 krajów, głównie z Polski, Czech, Niemiec, Litwy, Rosji, Ukrainy, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Włoch. W gronie targowych gości można było zauważyć m.in. Grażynę Hase - projektantkę i stylistkę, Bernarda Forda Hanaokę - projektanta mody męskiej oraz Tomasza Jacyków - stylistę i konesera mody. Na targach akredytowało się ponad 160 dziennikarzy, wśród nich przedstawiciele redakcji czasopism branżowych, gazet codziennych, stacji telewizyjnych - Dzień Dobry TVN, Co za tydzień TVN, TVN 24, TVP Poznań, WTK, TV Biznes, Telewizja Europejska EuroNews.

Kontraktacje kolekcji na wiosnę i lato 2009
Nowy, bardziej czytelny układ ekspozycji w ramach Salonów Kontraktacji ułatwił orientację w ofercie wystawców. Organizatorzy stworzyli obszary dedykowane poszczególnym segmentom mody. Z kolekcjami prezentowanymi w Salonach Kontraktacji: Next Season, Body Style, Special Days zapoznało się ponad 4.000 polskich i zagranicznych handlowców, głównie osób decyzyjnych, gotowych składać zamówienia już podczas targów. Siódma edycja Salonu Next Season była największą z dotychczasowych. Salon zgromadził we wrześniu 130 wystawców, część z nich już teraz sygnalizowało chęć udziału w kontraktacjach w marcu 2009. Wprawdzie przed targami wystawcy zapowiadali prezentacje 270 marek, jednak ostatecznie, handlowcy uczestniczący w Salonie mogli kontraktować blisko 300 polskich i zagranicznych marek odzieży ready-to-wear dla kobiet, mężczyzn i dzieci oraz akcesoriów i dodatków - nakryć głowy, torebek, biżuterii, szali i krawatów. Ofertę Salonu Next Season dopełniały kolekcje okazjonalne oraz komponenty do zdobienia sukni ślubnych i wieczorowych prezentowane w ramach Salonu Mody Ślubnej, Komunijnej i Wieczorowej Special Days. W Salonie Bielizny i Mody Plażowej Body Style handlowcy mogli kontraktować kolekcje ponad 70 europejskich marek mody intymnej. Przeważały kostiumy kąpielowe oraz stroje i akcesoria plażowe. Licznie prezentowane były również kolekcje bielizny dziennej i nocnej, klasyczna bielizna bezszwowa, bielizna termoaktywna, sportowa i stroje active wear, bielizna ciążowa oraz wyszczuplająca, kolekcje skarpetek i rajstop. Podczas targów na polskim rynku zadebiutowały stroje kąpielowe włoskiej marki Grimaldi oraz nocna bielizna bułgarskiej marki Velabella. Wśród nowości wystawcy zaprezentowali m.in. bieliznę o właściwościach antybakteryjnych, kosmetycznych i pielęgnujących skórę, bieliznę bezuciskową oraz stroje plażowe chroniące przed promieniami UV, funkcjonalne kostiumy pływackie odporne na działanie chloru.

Nie tylko biznes
Ekspozycji targowej towarzyszyło forum tendencji Nawigator Mody, prezentujące w nowej, bardziej przejrzystej formule kierunki w modzie sezonów wiosna-lato 2009 oraz jesień-zima 2009/10. Zmiany w modzie męskiej na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat prezentowała wystawa Męska dekada. Na targach swoją prapremierę miała wyjątkowa książka Modą zaklęci - antologia polskich projektantów. Wydarzenie było okazją do spotkania się z projektantkami młodego pokolenia - Eweliną Bogacz oraz projektanckim duetem: Agata Zemełka i Anna Pirowska.
Podczas licznych seminariów poruszano zagadnienia dotyczące zwiększania obrotów sklepu poprzez odpowiednią ekspozycję towaru, kształtowania wizerunku marki, stron internetowych branży mody. Najwięcej słuchaczy zgromadziły jednak seminaria dedykowane zagadnieniom Visual Merchandisingu oraz tendencjom w modzie przyszłych sezonów. W ramach Targów Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych największe zainteresowanie wzbudziły wykłady Lucio Righetto, włoskiego projektanta i stylisty obuwia.

Mistrzostwa ludzi z pasją
W 2. Otwartych Mistrzostwach Polski Strima Open 2008 wystartowało 57 zawodników. Międzynarodowe jury oceniało czas, styl i jakość prasowania bluzki damskiej, spodni oraz żakietu. Tytuł Mistrza Polski Strima Open 2008 w czasie 9 minut 55 sekund wyprasował sobie Mariusz Wawrzynowicz (Ulitex Sp. z o.o.). Mistrz odebrał czek o wartości 10.000 zł. Drugie miejsce i 5.000 zł wywalczył Andrzej Najder (Pol-Jack - Łódź), trzecie miejsce i 3.000 zł zabrała do domu Zofia Przybyszewska (Vector SA - Luboń). Wszyscy zawodnicy otrzymali dyplomy, a firmy finalistów Certyfikaty Mistrzowskiego Prasowania.

Złoto dla najlepszych
Podczas wrześniowych targów mody prestiżowym Złotym Medalem MTP, stanowiącym symbol nowoczesności wzornictwa oraz jakości produktów, uhonorowanych zostało aż 31 produktów - 17 na Targach Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych, 11 na Salonie Kontraktacji Next Season oraz po jednym na Targach Tkanin, Odzieży i Dodatków Tex-Style, na Salonie Bielizny i Mody Plażowej Body Style. Po raz pierwszy Sąd Konkursowy nagrodził również kolekcję sukni ślubnych prezentowanych w ramach Salonu Special Days. Złotym Akantem uhonorowano stoiska firm: Willi wystawcy targów Tex-Style oraz firmy MB Market wystawcy Targów Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych.

Kolejna wiosenna edycja Targów Mody w Poznaniu - 03-05 marca 2009 r.
Informacje: www.mtp.pl